2 d’oct. 2016

CHEVROLET LOADMASTER.






El Senyor Juan Casellas, salvaguarda, el camió
Chevrolet, que va heretar del seu Pare.
Lo milloret a l'epoca a la comarca del  Bages.
Amablement, ens el deixa, veure i com no retratar.




El Chevrolet, en els primers temps, acabat de comprar
amb matricula de València, desfilant Per Sant Cristòfol a Manresa.
Darrera un auto Citroen, seguit de un Ford V 8 Chatet.

Amb aquesta caixa el Pare den Joan Casellas, trasllada
sacs de farines de Calaf, important població farinera,
arreu de Catalunya.

Amb el temps, als Casellas els hi sorti una feina,
a la construcció. Junt amb una altra empresa, del Bages la
de fer, els diposits d'aigua de Manresa. Corria any 63.
Ibañez els hi acobla els dos pistons, per ferlo volquet.
 a treballar a la construcció.

Un infortunat incident amb el bolquet aixecat, destrossar
la vella caixa de fusta. Els pistons es van salva.
Aquest pistons eren dobles, amb una forca de aixecada de
 deu tones. es havien de salvaguardar.
 A la veina població de Sallent, els Germans Comelles
 feien carrosseries. Allá es va recarrossar el Chevrolet amb
 la caixa actual reforçada marca de la casa Comellas.



El quadre quan el vehicle era pràcticament nou.


El Pare del Joan amb el caliquenyo a la boca.


Preciosa la caixa, construïda per Comellas de xapa
enllagrimada, amb les corresponents,
 alses, per augmentar la quantitat de granel.


Imatges del Joan i son Pare.


L'epoca de la sega. 

El Chevrolet, no es limitava a la sega per els conreus
al voltant de les comarques del Bages, Osona i la Sagarra,
tambe feia les Espanyes, cap L'Arago i Navarra. Amb
permis especial fins a tres metres d'ample, porta-be la
maquina fins on calie.





Permis per el transport de la maquina de segar
durant els sis mesos de bonança. Aquesta autorització
l'expedia la Gestoria Pons de Madrid. Tot lo relacionat
amb permisos de transport, i temes especials, que tenien
que arribar al ministeri. Gestoria Pons. La Unica.


Un tractor sobre el Chevrolet.






El assegurança amb Banc Vitalici.
 Aquesta empresa estaba en el encreuament
de La Gran-Via de Barcelona/ Passeig de Gracia.
 Era la empresa de asse-
gurances dels transportistes.
 Quin tip de portar-hi sobres i recollir.


La ultima tarjeta de Transports.
Fa 36 anys.



La gestoria Lisson de la Via Layetana. 
En tema de tarjes de transport. Un referent



I per fi, de la mateixa Gestoria, la nota per anar a passar la antiga ITV. Abans es deia "revisió".

 Als camions, com ja he explicat, en altres ocasions es passava, al Morrot. On hi havia una carboneria i un Bar. El Bar cutre de l'epoca, amb taules de marmol, suportades per ferros decorats i amb escales de  varis esglaons per entra-hi    desde la vorera.  Actualment i ha un cuartel de Bombers.

La "revisio" o ITV, per a camions, comenzaba amb un dels ajudants del "Enginyer", que treia una taula atrotinada de fusta i dos cadires, que llimpiaba amb un mocador blanc, de dins el Bar.

 En aquesta taula a partir de les 10 del mati, es assenta-ba el enginyer i un administratiu, per posar els tampons, al paper amb la teva matricula.

 La fila de camions, comenzaba a la porta del Bar i tots en fila, arribaven a la propera carrer de Vila, fen cua fins quasi dalt de Montjuich.

 La ITV, consistia. Primer entregar els papers del vehicle, Amb una calca greixosa del chasis i del motor, al ajudant per la part de la vorera.

 Els papes els porta-ba sobre la taula del enginyer, el administratiu, els revisa-ba.
L'enginyer, serio, mirant al no res, esperava que l'altre li digues firmi.
 Desenllaçava les mans, firmava i les tornava a en-llassar sobre la taula, mirant altre vegada, al no res.

 L'altra ajudant et feie encendre llums de davant, llargues, curtes, intermitents, i llums de darrera. Si no hi habia cap bombeta fossa. Segell del enginyer i fins l'any que be.
L'unic problema. Era si plovia, ales hores la taula, amb administratiu e enginyer es quedava dins el Bar, on el pobre ajudant de recollir, papers i fe encendre llums
tenia que anar pujant i baixant les escaletes del Bar,mullantse, amb una mala llet impressionat, que podia afectar al resultat de la revisió. Si feia sol una sombrilla de KAS.









El Chevrolet a la Actualitat.



La cabina molt còmoda. Sols has de controlar
on esta el morro, amb els pals guiatoris.


Puntal de Comellas, on es veu la consistència
d'aquestes carrosseries. Comelles tambe hem
havia construir una per mi.

 El diferencial un
Timken americà, dona molts bons resultats.
 A Barcelona, els Germans Porta
els reparaven, vora la fira de mostres.


Aquesta aixeta que semble de una fontaneria. Es 
la aixeta de pas d'aigua a la calefacció. Aquesta
calefacció muntada per el Senyor Joan Casellas,
tip de passar fred, al hivern, es la que incorporaba
el Renault Dauphine-Gordini. Acoblada al Chevrolet.
 El Joan hem comenta,
que es va acabar el passar fred, al hivern.



El motor Perkins de sis cilindres, que va substituir
al original de benzina, tambe de sis cilindres.


El anagrama del Chevrolet Loadmaster de 1947.
Aquesta linea de camió i furgonetes. les Chevi,
va ser el trencar a la industria americana, pasar
de les línies rectes a les redondejades.(Advance-
Dessing AD.)


Tablier, ple de cromats.


Rellotges i botons. els dos negres de sota-esquerra
es calenta-do i arranque. 

 La maneta cromada es la reductora al diferencial.
Reductora que portave molts de problemes, fins 
que cambia el sistema de disparo. Un taller de
Manresa, que fabricava, automatismes, per obrir
i tencar les portes dels autobusos, per el sistema
del "vuit", li insta-la al camion del Joan i mai mes
va fallar.


Fre elèctric de la marca CLAM, de Pamplona.
Despres de tenir varis disgustos, amb els frens.
Joan decideix instal·lar un fre  relintazació.


El fre de ma, es del sistema de chicharra. 
Aquest fre, tampoc es el original.
 Aquest es GLM, fabricat a Artès. (Bages).

Sota les dues palanques del bolquet.
Una per obri i tancar el liquid hidràulic.
L'altra, per engrana la presa de força
amb el canvi. Mai cap problema.



Al nas del capo. El Joan, obrir dos forats, perque
el Chevrolet es calentaba.      Feina inútil. Ja que 
continuava    calentant.    A la fi es va solucionar,
 fent amb xapa  el embut del ventilador al radiador.

























30 de set. 2016

EBRO F-100. m-NACTEC CERVERA






Sucesora de la mitica ROMEO de Fadisa, remodelada
en su parte frontal y poco mas. Así era la EBRO F-100.



Fabricación de Automóviles Diesel S.A. (Fadisa).
Es una empresa, montada en Avila, para la
 fabricación de furgonetas Alfa-Romeo.
 Con  motor diesel. (Años 60s).



Dos imágenes frontal/lateral de la Romeo, que
aunque controlada su fabricación por Motor-Iberica,
siempre se le llamo Romeo. La diferencia mas notoria
     de  las   dos Romeos, es la calandra, que
incorporaba la original. Era una copia de las
calandras de los vehiculos industriales Alfa-Romeo.
Sobresalía en forma de manzana del frontis
 con el escudo de Alfa-Romeo, Encima
las letras de identificación de ella. ROMEO.
Motor Iberica, rediseña el frontal, quitando la
imagen  de Alfa- Romeo. El resto queda igual,
 como el motor.  Un Perkins de cuatro cilindros.


Las Romeo  o  F100  o  F -108. Salieran en tres
versiones  para una carga  de unos 1000 Kilos
libres. Había la propiamente furgoneta. La chasis
carrozable, como la que nos ocupa, con caja ganadera
y la minibus. Un vehiculo precioso. (Autocares Gamon
de  LLeida, posee una perfectamente restaurada
 y conservada). Ver --- imatgessobrerodes---
Yo había conducido una de Transporte La Celtica, 
de la calle Lepanto de Barcelona. Repartia cajas
de conservas, llegadas de Galicia. Con lo poco
que ocupa esta mercancía y lo que pesa.
2000, 2500 kilos, era la primera salida mañanera.



Caja ganadera, para recogida principalmente de
animales grandes. La típica camioneta de los 
tratantes de ganados que compran una vaca aquí,
 la venden alla, o simplemente la venden al matadero.
Al ser la puerta trasera tan larga hace que el animal 
prácticamente no tenga desnivel, simplemente un
pequeño escalón.


27 de set. 2016

MATAFUEGOS BIOSCA.





Imágenes de un camión Renault cargando
una cuba de agua del servicio de bomberos
de Terrassa.

Imágenes entrelazadas del Renault de Bomberos
 del Museo de Cervera. Y el reguardado en el
Museo del Ter en Manlleu.


...asi debia de ser.





El anagrama de Renault, desaparecido
en el de Cervera.

















26 de set. 2016

MISAR.(Miquel Sarquella).





Trobat a Campdevanol, aquesta setmana.
Aquest MISAR, botiga es un exemple del
treball ben fet.Amb mes de 25 anys a la 
seva esquena, continua seguint els mercats
de Osona i La Garrotxa.





Muntat sobre el chasis de un AVIA 6000
i propulsat, per un motor, Perkins de 6 cilindres.
Les caixes de canvis solien ser de la Barcelonesa
RIBAS, igual que el Nazar. El diferencial molt
estrany. No ho desenverino.


Aquests camións es construïen sota demanda a la
empresa gironina, MISAR, emplaçada a la població
de Palol de Revardit. (Pla del Estany).


On cop estacionat el vehicle i per un complex sistema
hidraulic. Tot el lateral es obre. Deixan a la vista
una gran botiga-exposició.


Per pujar a la cabina, necessites de un tamboret, ja que 
hi tenim, pràcticament un metre d'altura


El estrany bujot del AVIA.