20 de des. 2015

CLASSICS DEL TRANSPORT A ALCARRAS.




Trobada de classics del transport a Alcarras.
Organitzada per Claudi Herguido i Xavier Maluquer.

La nostra trobada, ben dora, al mitj de la boira
va consistir en esmorçar a Casa Miquel, per 
continuar visita
a la planxisteria CENTRAL, on treballen en la
restauració de xapa i pintura dels camions Herguido.

Per seguir  la visita a un gran desguaç de camións proper.
 Com a colofó visita a les naus de restauració
dels Germans Herguido, on varem poder apreciar,
l'avens amb els vehicles. 





Part de grup, al Garatge Central, on es du la restauració
de planxa del Sava-Berliet, i un proper Gran Ruta.






El cost de la restauració de camións, es encareix 
degut al volumen del objecte a restaurar, son 
vehicles grands, i allo del "cobertizo" de casa
no hi quadre.
 El Germans Herguido han tingut
que adquirir dues naus industrials, com a Garatge,
per les peçes a restaurar, lluny del treball habitual.
Naus que al pas que van restaurant vehicles,
 aviat quedaran petites. Ja que ja hi han dos
projectes mes en espera.

El  Barreiros
es el camió mes preuat per ells, ja que just
 amb un vehicle d'aquests. El Super Azor, son Pare
 va iniciar lo que avui es una gran empresa, cria i 
educa a aquests nous emprenedors.


Un Barreiros Super Azor, Ja ha punt, de marcha
sera el tercer de la saga.






Esperant cabina.





Sector del cambi de marches del Super Azor.




SAVA-BERLIET.

El numero 2, es surt de la marca de Villaverde.
Es un SAVA-BERLIET, de Valladolid.
Per competir amb Barreiros i Pegaso, 
SAVA, fabricant de furgonetes i petits camións,munta,
sota licencia, a la seva factoria de Valladolid
els Berliet.
 La marca mes emblemática del País veí.
La Joint-venture, va durar poc temps, sen SAVA
adquirida per ENASA, fins que, en aquest banquet
IVECO, sels menja a tots. Un dia explicarem 
perque van desapareixen les emprese
d'automoció espanyoles en aras del estranjers.





El eix posterior, manualment es pot aixecar amb 
gat hydraulic, per evitar el desgast de pneumatics
amb llargues distancies de buid.


Esperant portes i capó.



Les portes del SAVA-Berliet, acabadas de pintar
per ensamblarlas al vehicle.


Paracops anterior del BERLIET, amb els llums
integrats. A punt de pintura.
Sobra la taula el capó a punt també de 
pintura.





La boira de tranforma el fons de la imatge.






El fré electric,imprescindible a l'epoca.


Dues manetes de cambi. Una per curtes i llargues
l'altre per el selector normal. Conectes la bateria,
i amb el polsador ja pots arrencar. Sense clau.

Detalls.
















BARREIROS SUPER AZOR, Ja restaurat i esperant
anar a totes les trobadas possibles de 
CLASSICSDETRANSPORT.






DETALLS.




ALCARRAZ, symbol dels cambis de nom franquistes.


Polit e inmaculat, junt al polsador de llargues i curtes.


Tablier amb una pintura de porcellana.




L'amic Xavier Maraña, encara que no siguin
trens també a la Trobada.


Detalls resseguits de les portes,
com tot el camión.


La caixa amb fuste barnizada, i sol de xapa finlandes
com si dema tinguere que anar a carregar.




Mentres comentaban, els pros i els contres. Que 
si son verdes, o son madures. Tipic entre els
afeccionats a  aquestos menesters, en arriba
un company del CLAUDI, amb un Barreiros
(DODGE), encara en actiu. Al sapiguer que 
ens trobarem allí, ens va voler acompanyar.


DODGE.






Per acomiadar nos, com no, un Bon dinar,  de germanor,
amb productes, tipics de la terra. Com l'arros amb verdures
i bolets, i  un entran de cargols a la llauna. A LA GARBINADA,
de Granyena de les Garrigues.




LA GARBINADA.



Agraiment a Claudi Herguido,
 el nostre guia en aquesta excursió.

Les faltes d'ortografia en Catalán son
imprescindibles, degut amb la meva 
criança de estudis, sota el regim del
dictador Francisco Franco. Perdo.!!!











6 de des. 2015

TORELLO. Generadors.



Despres de la forta nevada, el camió
torna a se el protagonista


Degut a la gran nevada que va caure
sobre el poble, tirant baix els pals de
electricitat, i sense possibilitat, de re-
parar la avería en el mes minçe temps.
Torelló es va omplir de generadors, ro-
rodejats de bidons de gas-oil de 200 litres.
L'avaria anabe per llarg.

Tres companyes a escollir.





Barreiros 4220 Descarregant un generador.
Al costat de una caseta de electricitat.




Davant de PYSESA, compañia d'electricitat, al carrer
de Sant Miquel de Torelló. Al fons la mitica sabateria
Salarich.


Fecsa emplazada al carrer de Sant Josep, amb
 el Pegaso acerbi, controlant la seva zona.



El Europa, tirant la tovallola, devant les escaletes
de L'estació.



El carrer de Sant Miquel una verdadera
pista de esqui.










27 de nov. 2015

CUBERAS. Transport a Berga.




Imatges per començar la historia
de Transports Cuberas de Berga.


IMAGENES PARA EL RECUERDO.

1920




Camio marca USA.


Un Fiat i el USA.


amb el numero 11. Un Fiat.



Hispano Suiza de Cuberas.


Cuberas transporta de tot. Inclòs avions.



Gruas Luna de Huesca, amb un Pegaso 140 de
Transports Cuberas. SA. On li han insta-lat la grua.


Camió americà Reo. Propietat de Cuberas.


Un Reo  americà,  recuperat de la guerra  Espanyola.
En aquesta  epoca, aquests  camions de 2 eixos,  ames de 
les  fabriques tèxtils on treballaven al eix del Llobregat,
tenien molt de feina als estius amb els firaires, carregaven
les atraccions al camió i amb ganxo de remolc la caravana.
Tots els xofers anaven amb el carnet de primera especial.

Pegaso 165 muntant una grua Luna.



Pegaso 200 con ploma i semiremolc de dos ejes.


Un altre Pegaso 260 amb Acerbi al semiremolc.
Transportant maquinaria tèxtil.


Pegaso 200 amb semiremolc amb eix  Acerbi.
Al ser la carrosseria curta, amb jocs de cordes
per aguantar el segon diposit.



Estampa de un Comet amb Acerbi. PMA-13.000.


Pegaso 260 cabina quadrada fixa.


Pegaso 1100 al servei de Typsa i Mabsa, dues empreses
punteres a l'epoca una del tèxtil i l'altra ram del'aigua, a
 la població de Navarcles.



Doble direcció amb cabina quadrada i fixe.
El motor  200 CV. 26.000  quilos de PMA.


Aquest Europa coincideix amb el cambi de colors


Un altre cabina quadrada 200 CV amb Ploma.
Els colors son de Transports JM, Successor de 
Transports Cuberas.










Fotografies de Karim.







Nova generació, amb Iveco i Scania.


La seu de Transports Cuberas a Berga.


Adeu...